Uutiset

Kirkko kuuluu ja näkyy kouluissa

Julkaistu: 10.01.2018

Koulujen ja seurakunnan yhteistyöllä on Kokkolan seurakuntayhtymän alueella pitkät perinteet. Yhteistyö on edelleen varsin mutkatonta ja hyvin monipuolista: seurakuntien työntekijät ovat pääsääntöisesti tervetulleita, odotettuja ja kysyttyjä yhteistyökumppaneita niin aamunavauksiin, oppituntivierailuihin kuin erilaisiin tapahtumiin, projekteihin ja juhlahetkiinkin.

Näiden perinteisten yhteistyömuotojen lisäksi yhtymän alueen kouluissa ja oppilaitoksissa tehdään laajalti  päivystysluontoista työtä. Eri puolilla tämä läsnäolon yhteistyö tunnetaan erilaisilla nimillä: seurakunnan työntekijät toimivat niin kouluinfoissa, koulukummeina, koulupastoreina kuin oppilaitospastorinakin. Seurakunnan työntekijä on säännöllisesti läsnä koulupäivän aikana useissa alueen ala- ja yläkouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja korkeakouluissa. Näissä kohtaamisissa eletään vahvasti koulujen ja oppilaitosten arkea ja ollaan läsnä ja tavoitettavissa niin koululaisille ja opiskelijoille, kuin henkilökunnallekin.

Seurakunnan työntekijälle on mahdollista tulla luottamuksellisesti juttelemaan kaikista asioista maan ja taivaan väliltä.
Oman lisänsä koulu- ja oppilaitosyhteistyöhön tekevät erilaiset erityistilanteet, kuten surut ja kriisit. Seurakunnan työntekijät kutsutaan mielellään mukaan kanssakulkijaksi, kuuntelijaksi sekä vaikkapa toteuttamaan hiljaisia hetkiä ja suruhartauksia.

Yhtymän alueen seurakuntien koulu- ja oppilaitosyhteistyötä tekevät työntekijät iloitsevat sujuvasta yhteistyöstä ja kokevat läsnäolonsa tärkeäksi ja merkitykselliseksi. He iloitsevat mahdollisuudesta toimia keskellä koulu- ja opiskeluyhteisöjen arkea. On ilo voida auttaa ja tukea siellä, missä tarvetta on.

Seurakunnalla on tehtävä kulkea ihmisten arjessa ja juhlassa, iloissa ja suruissa. Tätä työtä tehdään kouluissa ja oppilaitoksissa ruohonjuuritasolla, niin koulujen ja oppilaitosten kuin jokaisen kohdatun ihmisen yksilöllisyyttä ja arvoa kunnioittaen.

Teksti: Reetta Mourujärvi