Subject: Uutiskirje seurakunnille - Sansa Nyt 3/2025
From: "Sansa / seurakuntapalvelut" <[email-masked]>
To: [email-masked]
Date: Thu, 11 Sep 2025 13:45:45 +0300 (EEST)

Lue selaimessa https://uutiskirje.sansa.fi/a/s/90546149-98924a60d1a8a51ccac2b42f0ded1735/2405928 https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610403-573086-90546149

Uutiskirje seurakunnille 3 / 2025

Syksyn kuulumisia Sansasta
++++++++++++++++++++++++++

Hienoa saada Herran armosta taas aloittaa syyskausi - ja minulle
henkilökohtaisesti olla Sansassa seuraavat puoli vuotta osa-aikaisessa
työssä oltuani jo lähes viisi vuotta eläkkeellä!

Medialähetyspäivillä Lahdessa elokuussa kuultiin rohkaisevia ja
innostavia uutisia Sansan työkentiltä, ja saatiin myös nähdä mm.
suomalaisten nuorten aikuisten rohkeaa Jeesus-keskeistä esiintymistä.
Tallenteita tilaisuuksista voi katsoa Sansan sivuilta täältä
https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610401-2060309-90546149 .

Tilaa seurakuntaan vierailija

Muistathan, että seurakunnissa vierailevia työntekijöitä on lähetys- ja
projektityöntekijöissä (kotimaassa ollessaan), kotimaantyöntekijöissä ja
seniorityöntekijöissä. Listaus heistä löytyy täältä
https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610399-1749743-90546149 , otsikon Puhujat alta.

Uusimpina vierailijoina Suomesta käsin on SAT-7 Pars -kanavalla työssä
oleva iranilaissyntyinen aviopari Nazanin Ashari ja Nader Taghizadeh,
joista lisää alempana.

Lähetystyöntekijä, mediastrategi Erja Tillgren on vielä ennen paluutaan
Itävaltaan tavattavissa kahdesti. Tiedot alempana.

Siunattua syksyä ja uutta toimintakautta toivotellen,

Tiina Virtanen
yhteisötoimintojen koordinaattori
[email-masked] https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610400-608520-90546149

Sansa.fi https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610403-573086-90546149

Hiippakunnallisia tapahtumia syksyllä 2025
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

13.9. Mikkelin hiippakunnan lähetysseminaari, Elisheva Karonen, Raamattu
ja rukous –kanavassa mukana yhteyspäällikkö (RKK) . Sansan myyntipöytä

2.10. Turun arkkihiippakunta, Lähetyksen- ja kansainvälisen työn
työntekijöiden tapaaminen, tuomiokapituli, mukana Marja Soikkeli,
hallintojohtaja

4.10. Lapuan hiippakunnan Lähetysseminaari, mukana Satu Hauta-aho,
Toivoa naisille -työn yhteyspäällikkö. Sansan myyntipöytä

Erja Tillgren tavattavissa vielä syyskuussa
===========================================

Ennen paluutaan toimipaikkaansa Itävaltaan lokakuussa Erjan voi vielä
tavata:

17.9. klo 15 Vantaalla , Cafe Pähkinässä, Lammaskuja 2 A. Koolla
Pähkinärinteen lähetyspiiri.

28.9. klo 10 Pirkkalan kirkossa, Arokuja 8, jossa Erja siunataan uudelle
työkaudelle. Messun jälkeen lähetystilaisuudessa hän kertoo
kuulumisiaan.

SAT-7 Pars -kanavan työssä Suomesta käsin
=========================================

Iranilaissyntyinen aviopari Nazanin Ashari (vas.) ja Nader Taghizadeh on
työskennellyt SAT-7 Pars -kanavalla yli kymmenen vuoden ajan. Suomeen ja
Järvenpäähän he muuttivat keväällä 2024, koska Naderin työ tuo hänet
joka tapauksessa usein pohjoisempaan Eurooppaan. Nader toimii kanavalla
televisiotuottajana ja Nazanin kanavan ohjelmapäällikkönä.

Heitä voi kutsua vierailuille seurakuntiin etenkin jos seurakunnasta
löytyy englannin kielen taitoinen henkilö tulkiksi. He ovat
käytettävissä myös konferensseissa, työpajojen järjestämisissä ja muissa
tapahtumissa. Lyhyen videon heidän yhdestä seurakuntavierailustaan voi
katsoa täältä https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610396-1628729-90546149 .

Lue lisää
https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610394-1497197-90546149

Sansalle myönnetyt kolehtipyhät 2026
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ensi vuoden kolehtikalenteri on julkaistu (pöytäkirjatarkastamaton). Sen
mukaan Sansan kolehtipyhä on 15.3.2026 , jolloin kolehti kerätään
naisten ja perheiden parissa tehtävälle mediatyölle Aasiassa
Medialähetys Sanansaattajat kautta. Suosituskolehtikohde on lasten ja
nuorten parissa tehtävä mediatyö.

MLP Lempäälässä 2026
====================

Sansan toiminnanjohtaja Mikko Matikainen (oik.) luovutti
medialähetyspäivien viestikapulana toimivan radion Matti Mäkiselle, joka
toimii Lempäälän seurakunnan lähetys- ja vapaaehtoistoiminnan
koordinaattorina.

Medialähetyspäivät pidetään Lempäälässä 21.-23.8.2026 . Ne kannattaa
merkitä kalenteriin jo nyt.

Darinkieliset lukutaito-ohjelmat tuovat koulun kotiin
=====================================================

Afganistanin hallinto kielsi taannoin tytöiltä koulunkäynnin 6. luokan
jälkeen. Tyttöjen ja naisten elintila on maassa kaventunut monin eri
tavoin ja SAT-7 Pars -kanava haluaa olla heidän tukenaan eri tavoin.
Lasten lukutaito-ohjelmat vahvistavat äidinkielen sekä matematiikan
taitoja.

UNICEF:n (2024) mukaan yli 4,2 miljoonaa afganistanilaista nuorta,
joista 60 % on tyttöjä, ei tällä hetkellä käy koulua. Talibanin noustua
valtaan elokuussa 2021 lukutaitoaste on laskenut merkittävästi. UNESCO:n
(2023) tekemän tutkimuksen mukaan vain 27 % tytöistä suorittaa
peruskoulun ja kaikista 15-24-vuotiaista afgaaneista lukutaidottomia on
54 %.

SAT-7 Pars -kanavan tekijät saivat sydämelleen darinkieliset lapset
Afganistanissa ja aloittivat uuden opetusohjelman nimeltä Sun of Hope,
Toivon aurinko. Ykköskausi tuotettiin vuonna 2024 ja on juuri esitetty
kanavalla. Ensimmäinen kausi sisältää 15 jaksoa, jotka opettavat darin
kielen perusteet lapsille. Varhaisten lukutaitojen kehittäminen alkaa
aakkosten oppimisella, etenee kirjainyhdistelmiin ja lopulta kirjainten
sisällyttämiseen sanoihin.

Sun of Hope tarjoaa afganistanilaisille lapsille, erityisesti
maaseutualueilla, lukutaitoa, laskutaitoa, elämänhallintataitoja ja
hengellistä toivoa. Lukutaito-opetuksen lisäksi opettaja antaa
jokaisessa jaksossa lyhyitä elämänopetuksia. Ne kehittävät hyveitä kuten
sinnikkyyttä, myötätuntoa, perheyhteyttä ja tulevaisuuden optimismia.

Sun of Hope -ohjelman 2. kausi saatiin kuvattua alkuvuodesta 2025.
Kakkoskausi sisältää 26 jaksoa, opettaa lapsille lauseiden rakentamista,
parantaen heidän sujuvuuttaan lukemisessa ja kirjoittamisessa. Lisäksi
opetellaan olennaisia numeroita ja matemaattisia käsitteitä, jotka
luovat perustan arjen taidoille.

Toivoa naisille -työn juhlavuosi
================================

Toivoa naisille -rukousliike täyttää tänä vuonna 25 vuotta Suomessa ja
juhlat jatkuvat vielä Kauhavalla, Eurajoella ja Lahdessa.

21.9. KAUHAVA , Kauhavan kirkko, Kirkkotie 3 b, Toivoa naisille Suomen
työn 25-vuotisjuhla ja samalla seurakunnan TN-piirin 15-vuotisjuhla.
Messu klo 10 ja sen jälkeen ruokailu ja juhla seurakuntakodilla. Mukana
Satu Hauta-aho.

12.10. EURAJOKI , Eurajoen kirkko, klo 10 messu, jonka jälkeen
seurakuntakeskus Tapulissa vietetään Naistenpäivää sekä Toivoa naisille
-työn 25-vuotisjuhlaa. Satu Hauta-aho.

25.10. LAHTI, Joutjärven kirkko, Ilmarisentie 1, klo 13-16 Suomen Toivoa
naisille (TN) -työn alueellinen 25-vuotisjuhla sekä TN-piirin
5-vuotisjuhla. Mukana TN-työn yhteyspäällikkö Satu Hauta-aho. Musiikki:
Elina Uusikylä. Kahvitarjoilu.

Tervetuloa mukaan!

Lue lisää https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610397-193140-90546149

Kambodžan naiset tavoittaa parhaiten Facebookista
=================================================

"Toivoa naisille -työ kasvaa askel kerrallaan ja sosiaalisessa mediassa
vahvemmin kuin radiossa. Niinpä täällä Kambodžassa tarjoamme sisältöjä
myös somessa. Facebookissa jaamme ohjelmien lisäksi rohkaisevia
videoita, rukouksia, raamatunjakeita ja sitaatteja sekä kuuntelijoiden
todistuksia", kertoo Kambodžan Toivoa naisille -koordinaattori ja
ohjelmantekijä Ith Pisey (kuvassa).

Lue lisää
https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610395-1060128-90546149

IDU Rukouspäivä 11.10.2025
==========================

IDU-rukouspäivä on lähtöisin Pohjois-Amerikasta, jossa useat
lähetysjärjestöt yhdessä lähtivät haastamaan ihmisiä rukoilemaan
erityisesti saavuttamattomien kansanryhmien puolesta. Suomessa
ensimmäinen IDU-rukouspäivä pidettiin vuonna 2021 Lähetyskirkossa
Helsingissä.

Livetapahtuma:
Pukinmäenaukio 4B, Helsinki / Raamattu Puhuu -seurakunta

Etätapahtumia on eri puolilla Suomea.
Eikö paikkakuntasi ole mukana? Voisitko ajatella etäryhmän perustamista?

Lue lisää https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610404-1797783-90546149

https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610403-573086-90546149

Lähetys käynnissä - ylitse rajojen

sansa.fi https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610403-573086-90546149

Sansa Medialähetys Sanansaattajat
Munckinkatu 67, Hyvinkää

Puhelin: 019 457 7700
Puhelinvaihde on avoinna ma-pe klo 10-15.
[email-masked] https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610402-147371-90546149

Lahjoitustili: FI 37 5062 0320 0320 18

Keräyslupa: Manner-Suomi RA/2020/1017, myönnetty 26.08.2020,
Poliisihallitus. Voimassa 01.01.2021 alkaen. Kerättävät varat käytetään
Medialähetys Sanansaattajat ry:n vuosibudjetin mukaisesti kristilliseen
mediatyöhön ulkomailla sekä Kroatian evankelisen kirkon seurakuntatyön
tukemiseen. Suomessa varoja käytetään Medialähetys Sanansaattajat ry:n
omien kristillisten radio-ohjelmien tuottamis- ja lähetyskuluihin,
mediatyön kehittämis- ja tuotantotoimintaan sekä digitaalisen mediatyön
kehittämiseen ja tuotantoon Suomessa.

Y-tunnus: 0202008-0

Tietosuoja- ja rekisteriseloste https://uutiskirje.sansa.fi/go/26610398-2159258-90546149 .
Jos haluat peruuttaa tilauksen, klikkaa tästä https://uutiskirje.sansa.fi/account/90546149-2749936072288425ac72315e77b34abe-1439263/2405897 .