Kälviän Kirkon Marrasmusiikit -sarja jatkuu J. S. Bachin musiikilla

Torstaina 17.11. kello 18 alkavassa konsertissa kuullaan Kälviän kirkossa J. S. Bachin teos Goldberg-muunnelmat, jonka soittaa cembalisti Kirill Kozlovski.

Kirill Kozlovski kuvattuna vaaleaa seinää vasten.Kirill Kozlovski on opiskellut pianonsoittoa Valko-Venäjän Musiikkiakatemiassa, Sibelius-Akatemiassa sekä Wienin Musiikkiyliopistossa, Cembalonsoittoa hän on opiskellut Novia-Ammattikorkeakoulussa Petteri Pitkon sekä Sibelius-Akatemiassa Elina Mustosen johdolla. Vuonna 2017 Kozlovski valmistui musiikin tohtoriksi Sibelius-Akatemian DocMus-yksikön taiteilijakoulutuksesta. Kirill Kozlovski on esiintynyt soolokonsertein ja kamarimuusikkona useissa eri maissa sekä useiden suomalaisorkestereiden solistina. Kälviällä Kozlovski soittaa seurakunnan ja kirkkokuoron omistamaa, Arno Pellon vuonna 2009 rakentamaa kaksisormioista cembaloa.

Goldberg-muunnelmat (v. 1741) lienee laajin barokin aikana sooloklaveerille sävelletty teos. Teos on saavuttanut tietynlaisen kulttiaseman jo 1800-luvulla; ja vaikka silloin muunnelmia on tuskin esitetty kokonaan konserteissa, pianistit olivat hyvin tietoisia muunnelmien musiikillisista ansioista ja teknisistä haasteista. Teoksen muodostavat Bachin oma teema, eli aaria, sekä 30 muunnelmaa, jotka on tarkoitettu kaksisormioiselle cembalolle.

Tuon ajan musiikissa on hyvin harvinaista, että sormioiden määrän mainitaan teoksen otsikossa. Suorastaan ainutaatuista on se, että Bach määrittelee jokaisen muunnelman kohdalla, tuleeko se soittaa yhdellä vai kahdella sormiolla. Nimi ”Goldberg-muunnelmat” tuskin on peräisin itse J. S. Bachilta.

Viehättävä anekdootti, johon tämä nimi pohjautuu, ilmestyi ensimmäistä kertaa J. N. Forkelin kirjoittamassa Bach-elämäkerrassa vuonna 1802. Siinä kirjoittaja väittää, että Dresdenissä 1740-luvulla asunut kreivi Keyserlingk käski unettomina öinään omaa hovimuusikkoaan, cembalisti J. G. Goldbergia soittamaan osia muunnelmista - unilääkkeenä.

Todennäköisempää kuitenkin on, että Bach sävelsi teoksen omia poikiaan ajatelleen: sekä Wilhelm Friedemann että Carl Philipp Emmanuel olivat merkittäviä klaveerivirtuooseja ja molemmat olivat jatkuvasti uuden ohjelmiston tarpeessa.

Kälviän kirkko valaistaan kuoriosaa lukuun ottamatta tässä konsertissa lähes pelkästään kynttilöin. Konsertti kestää väliaikoineen yli 1,5 tuntia, joten kirkkoon kannattaa ottaa mukaan istuinalunen tai peräti makuualusta ja tyyny, jos haluaa nauttia musiikista makuullaan, kuten kreivi Keyserlingkin sanotaan tehneen – ja miettiä, nukuttaako musiikki, vai virkistääkö kenties. Konsertin väliajalla ovat tarjolla pystykahvit.

Kälviän Kirkon Marrasmusiikit 2022
to 17.11. klo 18 Kälviän kirkko
J. S. Bach: Goldberg-muunnelmat
Kirill Kozlovski, cembalo
Maksa sen verran, kuin jaksat.
Väliajalla tarjolla pystykahvit.
Kesto n. 1,5 tuntia