Kirkonkellot soivat tukea Ukrainalle hyökkäyssodan vuosipäivänä

Lapsellä kädet kasvojen edessä. Ukrainan lippu.

Kirkon viestintä & Eija Ahokangas

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat kutsuneet seurakunnat ympäri Suomen osoittamaan tukeaan Ukrainalle Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä perjantaina 24. helmikuuta. Tällöin kirkonkellot ympäri Suomen soivat tukea Ukrainalle kello 12.
- Venäjän laiton hyökkäys Ukrainassa jatkuu. Kärsimyksen ja uhrattujen ihmishenkien määrä on kestämätön. Ukrainalaiset tarvitsevat kaiken saatavilla olevan avun ja tuen. Sodan vaikutukset ulottuvat laajalle ja synnyttävät huolta myös täällä Suomessa. Tarvitsemme yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä huolenpitoa, kerrotaan piispojen viestissä.

Rauhankellot soivat myös kaikissa Kokkolan seurakuntayhtymän seurakunnissa sodan syttymisen vuosipäivänä, perjantaina kello 12.
Seurakunnissa myös rukoillaan Ukrainan ja ukrainalaisten puolesta vuosipäivää seuraavana sunnuntaina 26. helmikuuta ja edelleen tulevissa jumalanpalveluksissa.
- Kannustamme kaikkia muistamaan Ukrainaa rukouksissa, lahjoittamaan alueella toimiville avustusjärjestöille ja osoittamaan tukea Suomessa oleville ukrainalaisille, piispat kehottavat.

Kaustisen kirkossa
järjestetään lisäksi perjantai-iltana tukikonsertti Ukrainan hyväksi.
Konsertissa esiintyvät EL-Kaustisen kuoro sekä Kaustisen Mieslaulajat. Molempia kuoroja johtaa Hannu Ilmolahti. Tilaisuudessa kuullaan myös Nisunjyvää, Daniel Kerttulaa sekä Aira Kentalaa. Sisarukset Aliona Kerttula ja Oksana Bondartsova laulavat Ukrainan kansallislaulun. Pirjo Palosaari-Penttilä juontaa konsertin, ja hartauden pitää kirkkoherra Veli-Pekka Harju.

Perjantaina 24.2.

• klo 12 Rauhankellot