Ilme kirkastui väreillä

Kokkolan seurakuntayhtymän ja sen kuuden seurakunnan logot on päivitetty.

Viime kevään aikana logot saivat uuden, värikkäämmän ilmeen. Raikkaammat värit peilaavat seurakuntien nettisivuilla käytössä olevia teemavärejä.
Aiemmin käytössä olleet logot ehtivät palvella kymmenisen vuotta. Niissä seurakunnan teemakuva piirtyi kompassin sisään. Nyt kompassi on korvattu sinisellä renkaalla.
Renkaan sisään jäävät seurakuntien persoonalliset teemakuvat ovat kestäneet aikaa varsin hyvin, ja ne säilytettiin uudistuksessa.

Teemakuvien aiheena on jokin erityispiirre kunkin seurakunnan kirkosta tai seurakunnan sijainnista.
Yhtymän logossa ominaispiirteenä on purjelaiva. Laiva on perinteinen kirkon symboli ja ristillä varustettu laiva kuvaa Jeesuksen ohjaamaa seurakuntaa. Merellinen aihe myös viittaa Kokkolan seurakuntayhtymän maantieteelliseen sijaintiin.
Kokkolan suomalaisen seurakunnan logossa ankkuri viittaa Kokkolan kirkon nimeen De Profundis – Syvyydestä. Meren syvyydestä nouseva ankkuri on kristillisessä symboliikassa perinteinen uskon ja toivon symboli.

Yhtymän ja seurakuntien uudet logot.

Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan logon kuva-aiheena on Kaarlelan kirkon tornin profiili sekä kaupungin keskustassa sijaitsevan Kokkolan kirkon katto. Kumpikin muoto on hyvin tuttu ja tunnistettava näky kaupungin katukuvassa.
Kaustisen ja Ullavan seurakunnan logossa on keskellä naularisti, joka on seudulla perinteisesti symboloinut kirkon rakentamista. Logossa siniset kaaret kohtaavat ristin eli rakennetun kirkon luona: kaksi aluetta yhdistyy yhteiseksi seurakunnaksi. Kaarissa voi myös nähdä suojelusenkelin siivet.

Kälviän seurakunnan logossa on keskellä Kälviän  kirkon tunnistettavin piirre eli tapuli. Alaviistosta kuvatussa tapulissa on kruunumaista majesteettisuutta ja kruunu on kristillisessä symboliikassa perinteinen iankaikkisen elämän vertauskuva.

Lohtajan seurakunnan logossa on keskellä Ohtakarin pookimajakkaa muistuttava muoto, jonka huipulta loistaa nelisakarainen valo.
Majakan alapuolella on meren tyrskyjä muodoltaan muistuttava kala. Pookimajakka ohjaa kalastajat mereltä kotiin ja siten se on oiva seurakunnan ja kirkon symboli. Kala symboloi meren ja kalastuksen merkitystä osana Lohtajan historiaa, elinkeinoelämää ja tärkeänä ravinnonlähteenä. Kala on kristillisessä symboliikassa myös perinteinen Kristuksen vertauskuva.

Halsuan seurakunnan logo on seurakuntien logoista uusin. Se teetettin Halsuan seurakunnan liittyessä Kokkolan seurakuntayhtymään vuoden 2020 alusta.
Halsuan logon kuva-aiheena toistuu seurakunnan aiemmassa logossakin ollut puu sekä Halsuan kirkon kupoli.

Uudet logot on suunnitellut ja toteuttanut viestintätoimisto St. Hurmos, jonka käsialaa myös aiemmat logot olivat.
Yhtymästä logouudistustyöryhmässä mukana olivat viestintäpäällikkö Lisen Forsgårdin lisäksi hallintojohtaja Anne Jokela ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Per Stenberg. Logouudistuksen hyväksyi myös yhtymän tiedotustyöryhmä.
Uudet logot näkyvät jo nyt seurakuntien nettisivuilla sekä Facebookissa ja YouTubessa.
Yhtymän kirjekuorissa logouudistus päivittyy kun vanhoilla logoilla painatetut kuoret on käytetty loppuun.

Teksti: Mari Hautamäki

2022-08-03 09:40:53.0