Papit

Pappeihin voit olla yhteydessä myös kun tarvitset keskusteluapua elämän kriisitilanteissa sekä hengellistä tukea ja ohjausta.

Kun järjestät ristiäisiä, häitä tai kodin siunaamisen, ole yhteydessä seurakuntavirastoon, jossa sovitaan tilaisuudessa mukana oleva pappi. Myös tilavarauksissa voit olla yhteydessä seurakuntavirastoon.

Papin erityisenä tehtävänä on julkisen jumalanpalveluksen, erityisesti messun toimittaminen, ja pyhien sakramenttien jakaminen, muiden kirkollisten toimitusten hoitaminen sekä yksityinen sielunhoito ja rippi.

Nimikkeiden eroja

Kappalainen, kirkkoherra ja pastori ovat kaikki pappeja, jotka voivat hoitaa kirkollisia toimituksia eli kasteita, avioliittoon vihkimisiä ja hautaan siunaamisia.

Tarkempia tietoja kirkon työntekijöiden nimikkeistä löydät Aamenesta öylättiin -sanastosta.