Vapaaehtoistehtäviä seurakunnassa

Kälviän seurakunnan vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua kuka hyvänsä. Vapaaehtoinen toimii tavallisen ihmisen tiedoilla ja taidoilla, omien voimavarojensa mukaan.

Joka päivä löytyy mahdollisuuksia palvella. Haluaisitko sinä toimia Yhteisvastuu-kerääjänä, lähimmäisenä yksinäiselle, talkootehtävissä keittiöllä, kaitsijana Lapsiparkissa tai varamummona ja -pappana?

Oma aktiivisuutesi on tärkeää mukaan pääsemiseksi, koska muuten emme osaa pyytää avuksi kaikkia kiinnostuneita. Etsi itsellesi sopivin toimintamuoto ja sukella joukkoon!

Taikinan kaulintaa jauhoisella pöydällä.

Miten pääsen mukaan?

• Tartu hihasta ja ota yhteyttä Juho Takaloon.
  • Ilmoittaudu tehtäviin vapaaehtoistyösivuston kautta. Vapaaehtoistyo.fi -sivustolle on koottu avoimia vapaaehtoistehtäviä Kokkolan seurakuntayhtymän alueelta. Vapaaehtoistehtäviä ilmoittelevat paitsi seurakunnat myös alueella toimivat järjestöt.

Vapaaehtoistyön esitteen pdf-muodossa voit ladata täältä.

Kotileipurit
Jos mielesi tekisi leipoa, mutta herkuillasi ei ole syöjiä, tuo leivonnaisesi diakoniatyön pakastimeen Kälviän seurakuntakodille. Sieltä niitä jaetaan tarvitseville EU-ruokakassien kylkiäisinä diakoniatoimiston aukioloaikoina. Laita tuotteisiin valmistuspäivä ja luettelo aineksista, alleviivaa herkästi allergisoivat aineet.

Ystäväksi yksinäiselle tai vanhukselle
Kiinnostaisiko sinua olla ystävänä yksinäiselle, sairaalle tai vanhukselle? Moni kaipaa kaveria ulkoiluun, kirkkoon tai kulttuuritapahtumiin tai vain juttuseuraksi kotiin. Oman ystävän löytämisessä autetaan ja ensimmäiselle tutustumiskäynnille saat mukaasi tukihenkilön. Voit tulla myös mukaan ystäväporukkaan, joka käy säännöllisesti pareittain palvelukeskus Leporannassa tapaamassa vanhuksia. Uusille ystäville järjestetään kursseja. Toimimme yhteistyössä SPR:n kanssa.

Lähimmäisen kamarin kahvinkeittorinki
Työparisi kanssa järjestätte kahvit, tuotte jotain tarjottavaa ja joitakin arpavoittoja. Kamarin puheenjohtaja tekee työvuorolistat ja vuoro (3-4 tuntia) tulee noin kerran kuukaudessa.  Lähimmäisenkamarilaisena virkistyt leppoisassa kahvi- ja kohtauspaikassa itsekin vapaaehtoistyön lomassa.

Jumalanpalvelusryhmät
Tule mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan jumalanpalvelusta kotikirkkoon kokoamasi ryhmän ja seurakunnan työntekijöiden kanssa. Jumalanpalvelusryhmään voit kutsua tuttujasi/ystäviäsi/naapureitasi...

Lastenhoitaja Lapsiparkkiin
Haluaisitko hoitaa 1-8-vuotiaita lapsia jonakin kuukauden kolmantena perjantaina klo 16.45-20.15 syyskuusta toukokuuhun Lapsiparkissa Kälviän seurakuntakodin päiväkerhotiloissa yhdessä 2-4 aikuisen kanssa?
Lapsiparkissa on enintään 10 lasta kerrallaan.
Tehtäviin kuulu lasten kanssa leikkiminen ja pelailu sekä heidän perushoidosta huolehtiminen ja iltapalan tarjoilu.
Lisätietoja: lastenohjaaja Tiina Autio

Pyhäkoulunopettaja
Haluaisitko olla luomassa pyhäkoulumuistoja tämän ajan lapsille? Pyhäkoulunopettajana voit toimia Kälviän seurakuntakodin lapsityön tiloissa sunnuntaisin messun aikana. Tai sitten - haluaisitko pitää pyhäkoulua omassa kodissasi, mihin naapuruston lasten kavereineen olisi helppo tulla? Voisihan pyhäkoulu olla arkenakin tai kesällä, jos ne ajat sopisivat sinulle paremmin.
Lisätietoja: lastenohjaaja Tiina Autio

Avustaja keittiö- ja tarjoilutehtävissä
Haluaisitko olla apuna keittiöhenkilökunnalle joinakin parittoman viikon keskiviikkoina syyskuusta toukokuuhun perhe- ja keskiviikkokerhossa?
Tehtäviin kuulu ruoantarjoilu ja pöytiin vienti sekä astioiden järjestelyä tiskikoneeseen sekä pöytien ja tuolien siistiminen.
Lisätietoja keittiöhenkilökunnalta

Lähetystyön vapaaehtoiset
Talkoolainen myyjäisissä ja muissa lähetyksen tilaisuuksissa.
Lisätietoja: lähetyssihteeri Eija Ahokangas