Kälviän kirkon urut.

Musiikki

Luterilaisen kirkkomusiikin perusta lepää Raamatussa. Monissa raamatunkohdissa meitä kehotetaan laulamaan ja soittamaan Jumalan kunniaksi ja rukoillaksemme.

Kälviän kirkon jumalanpalveluksille on tunnusomaista voimakas virsilaulu. Sen ylläpitäminen ja kehittäminen vaatii jatkuvaa ponnistelua. Lasten virsimerkkisuoritukset, kuorojen virsiopetus ja virsi-illat ovat osa tätä työtä. Virsilaulu on seurakunnan tärkeä tapa osallistua jumalanpalvelukseen.

Toimitusten musiikki

Kirkkomme pyhät toimitukset ovat jumalanpalveluksia. Niissä seurakunta palvelee Herraansa, mutta ennen muuta on Herransa palveltavana. Toimitusten musiikki noudattelee pitkälle jumalanpalvelusmusiikkia. Kirkko tuo toimituksiin sanomansa omista lähtökohdistaan käsin ja ihmiset saapuvat toimituksiin omista lähtökohdistaan. Musiikin tulee olla toimitukseen sopivaa, musiikin tulee hoitaa toimitukseen osallistuvia ja musiikin tulee julistaa Jumalan pelastustekoja. Jos tämä viimeinen kohta ohitetaan, seurakunta luopuu perustehtävästään.

Konsertit

Seurakunnan järjestämiin konsertteihin jokainen on tervetullut hoitamaan itseään ja tervehtymään, nauttimaan siitä, miten Jumala musiikissa toimii ihmiselämän suojelemiseksi. Musiikin ymmärtäminen vaatii opiskelua. On tietysti hauskaa, jos onnistuu löytämään siitä erilaisia asioita, mutta mikään kuuntelemisen edellytys se ei ole. Tunnustamme auliisti, että järki ei voi käsittää Jumalan tekoja. Miksi vaadimme itseltämme, että meidän pitäisi ymmärtää ja käsittää Jumalan luomislahja musiikki, ennen kuin voisimme nauttia siitä? Kovin harva meistä tuntee pottumuusin kemiallisen koostumuksen, mutta useimmille se silti maistuu!