Kodin siunaus

Sinun turvanasi on Herra, sinun kotisi on Korkeimman suojassa. Ps. 91:9

Isä, äiti ja lapsi kodin siunauksessa. Kuva: Kirkon kuvapankki/Lotta Numminen.

Kodin siunaaminen on rukoushetki, jossa kiitetään kodista ja pyydetään siunausta sen asukkaille sekä rukoillaan, että kodissa vallitsisi rakkaus.

Kodin siunaamisen voi tehdä missä elämänvaiheessa tahansa ja kaikissa kodeissa; uudessa tai vanhassa kodissa, vuokra- tai omistusasunnossa. Jokainen koti on siunauksen arvoinen riippumatta siitä, asuuko kodissa lapsiperhe, pariskunta vai sinkku. Tilaisuus saa olla asukkaidensa näköinen, rento tai juhlava, pienellä tai isolla porukalla. Myös vapaa-ajan asuntoja tai muita tiloja voidaan siunata.

Kodin siunaaminen on vanha kristillinen tapa. Siunaamisen rukoushetken toimittaa pappi, seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen.

Kodin siunaamisen rukoushetken voi yhdistää esimerkiksi tupaantuliaisiin tai kotona vietettävään lapsen kastetilaisuuteen, avioliittoon vihkimisen yhteyteen tai muuhun juhlaan. Siunaus voidaan pitää kotona myös kirkossa olleen kastetoimituksen jälkeen tai se voi olla osa kastetoimitusta rukouksen muodossa.