Jumalaapelkäävä

Vanha Simeon, joka kohtasi Jeesuksen vanhempineen temppelissä, oli jumalaapelkäävä. Sana ei ehkä ole sellainen, jota käyttäisin naapurista tai kollegasta, vaikka se pitäisi paikkansakin.

Kaikkien elämän pelkojen keskellä ei tee mieli puhua pelkäämisestä. En halua pelätä, en edes – tai varsinkaan – Jumalaa.
Jumala on pelottava. Jumala on käsityskykyni ylä- ja ulkopuolella, tavoittamaton, jokseenkin hahmoton ja kaikkivaltias: Hän voi tehdä mitä tahansa tahtoo ihan vain, koska tahtoo.
Jos näkisin ihmiseksi syntyneen Jumalan, en joko tajuaisi, mistä on kyse, tai sitten luikkisin karkuun. En minä kestä Kaikkivaltiaan kohtaamista. Pakoon luikkiminen olisi inhimillisesti katsoen fiksu tapa toimia.
Toisaalta ehkä jumalanpelko saisi jalostua minussakin, niin kuin Simeonissa, toisen suuntaiseksi toiminnaksi. Ehkä Jumala itse nappaisi minutkin kiinni ja ajaisi pakenemaan Jeesus-lasta kohti, ottamaan syliin ja sanomaan: No nyt!

Minna-Leena Lahti.

Minna-Leena Lahti
kanttori
Lohtajan seurakunta
minna-leena.lahti@evl.f

Sunnuntai 4.2.
Luukas 2:22-33

Kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, sillä Herran laissa sanotaan näin: ”Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle.” Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, ”kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa”.
    Jerusalemissa eli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei kuolema kohtaa häntä ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun. Hengen johdatuksesta hän tuli temppeliin, ja kun Jeesuksen vanhemmat toivat lasta sinne tehdäkseen sen, mikä lain mukaan oli tehtävä, hän otti lapsen käsivarsilleen, ylisti Jumalaa ja sanoi:
      - Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä,
      niin kuin olet luvannut.
      Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
      jonka olet kaikille kansoille valmistanut:
      valon, joka koittaa pakanakansoille,
      kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.
    Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin.