Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Viestintä on meidän kaikkien yhteinen asia
Viestintä on hyvä ymmärtää laajasti: tilojen ja varojen käyttö on viesti, jokainen tilaisuus on viesti ja jokainen seurakunnan edustaja vaikuttaa omalla toiminnallaan koko yhteisön maineeseen.
Kokkolan seurakuntayhtymän viestintästrategia 2023–2026 pohjautuu Ovet auki - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viestintäohjelmaan 2023, Ovet auki – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategiaan 2026 sekä Kokkolan seurakuntayhtymän strategiaan 2023–2026.
Tämä viestintästrategia on yhteinen kaikille Kokkolan seurakuntayhtymän seurakunnille. Se on laadittu ohjenuoraksi seurakuntayhtymään kuuluvien seurakuntien viestintään vuosille 2023–2026. Se on tarkoitettu tukemaan koko seurakuntayhtymän viestinnän suunnittelua ja toteutusta. Seurakunnilla ei ole tämän lisäksi omia viestintästrategioita.
Ovet auki – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viestintäohjelman 2023 mukaan kirkollinen viestintä:
Kokkolan seurakuntayhtymän strategian visio on:
Yhdessä olemme rohkeita! - kohtaamme arjessa ja juhlassa
Visio tarkoittaa:
Viestinnässä visio tarkoittaa, että:
Seurakuntayhtymän viestintäyksikkö hoitaa sekä sisäistä että ulkoista viestintää. Yhtymän yhteisenä työmuotona viestintäyksikkö organisoi viestintää ja toimii tukipalveluna tasapuolisesti kaikille yhtymän seurakunnille.
Viestintäyksikössä on viestintäpäällikön virka, yhden tiedottajan ja yhden osa-aikaisen tiedottajan toimet (50 %) sekä toimistosihteerin toimi (40 %).
Seurakuntayhtymälle ja sen seurakunnille on luotu oma graafinen ilme. Visuaalisella ilmeellä tarkoitetaan brändiin liittyviä visuaalisia elementtejä, kuten logo, tunnusvärit ja typografia, jotka yhdessä muodostavat visuaalisen identiteetin. Visuaalinen ilme on linjassa toimintamme kanssa ja palvelee strategiaamme herättämällä kohderyhmässäsi toivottuja mielikuvia, tuoden näin uskottavuutta ja tuttuutta. Graafinen ohjeistus on tämän viestintästrategian liitteenä (liite 1).
Viestintäyksikön tehtävänä on vastata seurakuntayhtymän palvelualueiden viestinnästä sekä tukea ja kehittää seurakuntayhtymään kuuluvien seurakuntien viestintää.
Koko seurakuntayhtymän viestinnän yleisiä periaatteita ovat luotettavuus, avoimuus, nopeus ja vuorovaikutteisuus.
Luotettavuudella tarkoitetaan, että viestintä kertoo seurakuntayhtymän ja siihen kuuluvien seurakuntien asioista luotettavasti ja rehellisesti.
Avoimuudella tarkoitetaan, että viestintä kertoo seurakuntayhtymän ja siihen kuuluvien seurakuntien toimista ja vireillä olevista asioista sekä tulevaisuuden näkymistä ja suunnitelmista mahdollisimman avoimesti.
Nopeus tarkoittaa, että viestintä pyrkii toteuttamaan viestintää mahdollisimman nopeasti, mutta luotettavasti, faktoihin perustuen. Tämä edellyttää, että kaikki organisaation työmuodot toimittavat mainosmateriaalinsa viestintään pyydettyyn ajankohtaan mennessä.
Vuorovaikutteisuus tarkoittaa, että viestintä kuuntelee sidosryhmien ja ympäristön viestejä seuraamalla viestintään tulleita palautteita ja vastaamalla viesteihin tai lähettämällä ne edelleen palautetta koskeville henkilöille.
Näitä viestinnän yleisiä tehtäviä noudatetaan koko seurakuntayhtymän ja siihen kuuluvien seurakuntien viestinnässä.
Viestintäyksikkö toimii hallintojohtajan alaisuudessa. Viestintäyksikkö vastaa seurakuntayhtymän ja sen seurakuntien sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä yhteisissä viestintäkanavissa. Kirkkoherrat vastaavat oman seurakuntansa sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Yhtymän kaikkia seurakuntia koskevat kokonaisviestinnälliset asiat esitellään ja valmistellaan seurakuntayhtymän operatiivisessa johtoryhmässä sekä/tai tiedotustyöryhmässä ja hyväksytään kirkkoneuvostossa. Yhteisen kirkkoneuvoston valitsemassa tiedotustyöryhmässä on edustus kaikista yhtymän kuudesta seurakunnasta. Tiedotustyöryhmän tehtävä on muun muassa tukea viestintäyksikön toimintaa ja huolehtia tiedotustyön kehittämisestä.
Kokonaisviestinnän kehittämisestä ja koordinoinnista vastaa viestintäpäällikkö yhdessä hallintojohtajan kanssa. Esihenkilöt sekä seurakuntayhtymässä että sen kaikissa seurakunnissa vastaavat omasta esihenkilöviestinnästään. Jokainen työntekijä vastaa omalta osaltaan viestinnän toimivuudesta omalla työalallaan.
Seurakuntayhtymän kokoustiedottamisesta vastaa hallintojohtaja yhdessä tiedottajan kanssa ja seurakuntien kokoustiedottamisesta vastaavat kirkkoherrat yhdessä seurakunnan sihteerin kanssa.
Jokaisella työntekijällä on viestintävastuu oman työalansa markkinoinnista. Tämä edellyttää esimerkiksi viestintämateriaalin toimittamista viestintäyksikköön sovittuun ajankohtaan mennessä.
Viestinnän välineet ja kanavat kehittyvät jatkuvasti. Selkeä pitempiaikainen trendi on mobiiliviestinnän jatkuva voimakas kasvu. Myös visuaalisuuden ja liikkuvan kuvan merkitys on korostumassa entisestään. Eri ikäpolvet hyödyntävät mediaa eri tavoin.
Sosiaalinen media on haastanut perinteisen median asemaa. Valtamedia ei ole enää ainoa tapa saada viestiään laajaan tietoisuuteen. Esimerkiksi bloggaajilla ja tubettajilla on yhä suurempi vaikutus omien kohderyhmiensä parissa.
Seurakunnallisessa viestinnässä tarvitaan jatkossa yhä enemmän koulutusta ja työkalujen käytön valmiutta, jonka vuoksi viestintäyksikön henkilökuntaa koulutetaan säännöllisesti.
Sisäisen viestinnän kanavat
Julkisen viestinnän kanavat
Julkisen viestinnän tavoite on
Sisäisen viestinnän tavoite on
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä