Tutki uskoa

Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. (Room. 10:17)

Usko Jumalaan on turvallista luottamusta siihen, että ihmisen elämä ei ole pelkästään omien käsien varassa. Niin kuin lapsi turvautuu vanhempiinsa, ihminen voi turvautua Jumalaan.

Usko voi olla turvaköysi silloin, kun muut turvaverkot pettävät. Usko on läsnä myös elämän hyvissä hetkissä, ilossa ja rakkaudessa. Usko ja rukous auttavat tekemään oikeita valintoja ja antavat voimia kulkea eteenpäin.

Usko syntyy ennen kaikkea evankeliumia kuulemalla. Seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus tarjoaa tähän hyvän mahdollisuuden. Seurakunta on yhteisö, osa maailmanlaajaa Kristuksen kirkkoa, jonka yhteinen usko kannattelee ihmistä silloinkin, kun oma usko horjuu.

Vaikka seurakuntaelämä on yhteisöllistä, usko itsessään on henkilökohtainen, sisäinen asia. Jokainen voi lähestyä Jumalaa niillä tavoilla, jotka ovat itselle läheisiä. Joku tahtoo tulla jumalanpalvelukseen tai kokoontua seurakunnan ryhmässä, toinen tuntee pyhän läsnäolon luonnossa tai yksinäisyydessä.

Näillä sivuilla on tiivisti tietoa siitä, mitä on kristinusko ja mitä tarkoittaa luterilaisuus.

Kälviän seurakunta

Kälviän seurakunta, joka on perustettu vuonna 1639, kuuluu maailmanlaajuiseen Kristuksen kirkkoon. Seurakuntamme perustaja ja perustus on Jeesus Kristus. Raamatun mukaan kaikki on rakennettu Hänen varaansa.

Kaikki on luotu Hänen kauttaan ja Häntä varten. (Kol. 1:16)

Elämä avautuu, säilyy ja pelastuu siinä yhteydessä, johon elämän antaja on sen tarkoittanut: Jeesuksen Kristuksen lunastustyön, armon ja rakkauden varassa.

Kristittynä eläminen on ennen kaikkea Kristus-kalliolla elämistä, armoon ja anteeksiantamukseen turvautumista joka päivä. Kristittynä eläminen on myös sitä, että pyydämme Kristusta kulkemaan kanssamme arjessa. Hän on luvannut olla kanssamme joka päivä. Hänen johdatuksessaan ja Hänen johdollaan on turvallista elää.

Kristillinen kirkko on yksi, pyhä yhteinen ja apostolinen. Kirkko on yksi, koska sillä on yksi Herra ja yhteinen usko. Kirkko on pyhä, koska Pyhä Henki vaikuttaa sen keskuudessa. Kirkko on yhteinen ja yleinen eli katolinen, koska se on lähetetty palvelemaan Jumalan Sanalla kaikkia kansoja. Kirkko on apostolinen, koska se elää Jeesuksen ensimmäisten opetuslasten välittämästä evankeliumista. (Katekismus 1999)

Kotiseurakunta on olemassa sitä varten, että Kristus-kallio ulottuisi jokaisen ihmisen elämän perustukseksi. Seurakunnan tärkein tehtävä on pitää esillä evankeliumia elämän kaikissa vaiheissa; arjessa ja juhlassa, ilossa ja surussa, koulussa ja kotona, työssä ja levossa.

Toivomme, että jokainen seurakuntalainen voi löytää oman paikan ja osallistumismahdollisuuden kotiseurakunnassamme. Rohkaisemme teitä myös ottamaan yhteyttä.

Seurakunnan yksi tarkoitus ja tehtävä on luoda tuttua ja turvallista yhteisöllisyyttä. Se syntyy, kun rakennamme sitä seurakunnan sanomasta käsin. Jumalan armo ja rakkaus johtaa anteeksiantavaan, hyväksyvään, toisista välittävään ja kannustavaan yhteisöllisyyteen.

Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. (1. Kor. 3:11)

Seurakunta sosiaalisessa mediassa

Kälviän seurakunnan Facebook-tilille päivitetään erilaista sisältöä hengellisen ja henkisen jaksamisen tueksi. Seurakunta tahtoo olla kanssasi keskellä elämää, myös verkossa.

Klikkaa mukaan ja seuraa meitä FacebookissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.