Suomalainen laulumusiikki avaa Kälviän Kirkon Kesämusiikit

Kaisa Pulkkinen ja Paulus Hartikainen seisovat vierekkäin rantakallioilla.

Kaisa Pulkkinen ja Paulus Hartikainen. Kuva: Lotta Kankaanpää.

Tämänkesäinen konserttisarja käynnistyy 29.6., kun baritoni Paulus Hartikainen ja pianisti Kaisa Pulkkanen esiintyvät Kälviän kirkossa. Konsertin ohjelma koostuu suomalaisen kansallisromantiikan helmistä sisältäen mm. Jean Sibeliuksen, Toivo Kuulan ja Oskar Merikannon lauluja.

Paulus Hartikainen ja Kaisa Pulkkanen opiskelevat molemmat Sibelius-Akatemiassa musiikin osastolla musiikin maisteriksi. Paulus opiskelee kirkkomusiikkia laulunopettajanaan professori Petteri Salomaa. Pauluksen opintoja ovat tukeneet mm. Selim Eskelin säätiö ja Martin Wegeliuksen muisto -säätiö. Sibelius-Akatemiassa Kaisa Pulkkanen opiskelee pianonsoittoa opettajiaan Juhani Lagerspetz ja Teppo Koivisto. Kaisa myös opettaa pianonsoittoa. Opinnoissaan hän on keskittynyt soolo-ohjelmiston lisäksi erityisesti liedmusiikkiin. Kaisaa on kuultu mm. Leevi Madetoja -pianokilpailun finaalissa 2018. Duona Hartikainen ja Pulkkanen ovat konsertoineet eri puolilla Suomea ja syksyllä 2021 he saavuttivat finaalipaikan Helsinki Lied -kilpailussa.

Kälviän Kirkon Kesämusiikit -sarja jatkuu 6.7. Kälviän barokkileirin muusikoiden konsertilla. Barokkileirin opettajia puolestaan kuullaan omassa konsertissaan jo maanantaina 3.6. Torstaina 13.7. esiintyvät urkuri Eerik Ohtamaa ja kanttori Markku Hekkala. Eerik soittaa pohjoismaista urkumusiikkia, josta mainittakoon kaikille tuttu Vanha virsi Taalainmaan karjamajoilta ja Sulo Salosen muunnelmasarja, joka perustuu virteen Sen suven suloisuutta. Markku Hekkala laulaa mm. Erkki Melartinin ja Ilmari Hannikaisen lauluja. Eerik Ohtamaa on v. 2001 Kiimingissä syntynyt urkuri, joka on opiskellut Oulun konservatoriossa ja opiskelee nyt Sibelius-Akatemiassa urkujensoittoa Ville Urposen johdolla sekä cembalonsoittoa Elina Mustosen johdolla. Eerik on esiintynyt aiemminkin Kokkolassa, kun Kokkolanseudun Urkuseura kutsui hänet Urkusafarin nuoreksi taiteilijaksi syksyllä 2021.

Konserttisarjan päättää Käläviän Kapellin konsertti 20.7. Konsertin solisteina musisoivat jo monille tutut taitajat: sopraano Heli Huuki, joka laulaa Mozartin iki-ihanan Exultate Jubilate -motetin ja pianisti Matti Pohjoisaho, joka soittaa kapellin kanssa osia Mozartin pianokonsertosta n:ro 12 sekä hyvin harvoin kuullun, mutta sitäkin koskettavamman Gerald Finzin (1901-1956) teoksen Ecloque pianolle ja jousiorkesterille. Finzi oli englantilainen säveltäjä, joka sävelsi varsinkin yksinlauluja sekä koraaleja ja niihin pohjautuva kuoroteoksia, mutta myös soitinmusiikkia, jossa hän tavoitti mitä hienoimpia sointivärejä ja tunnelmia. Totuttuun tapaan yleisökin pääsee ääneen kapellin konsertissa, kun ohjelmassa on Esa Pyöriän ja Markku Hekkalan virsisovituksia.

Konsertit ovat Kälviän kirkossa torstai-iltoina klo 19. Yleisölle jaetaan käsiohjelma, pääsymaksuna voi jokainen maksaa ”sen verran kuin jaksaa.” Konserttisarjan järjestää Kälviän seurakunta yhdessä Kälviän barokkileirin ja Käläviän Kapellin kanssa.

Wed Jun 28 14:30:00 EEST 2023