Kynttilä syttyy läheisen muistolle

Pyhäinpäivänä seurakunta muistaa poisnukkuneita rakkaita ja lohduttaa surevia

Blommor och ljus.

Pyhäinpäivää vietetään lauantaina 4. marraskuuta. Pyhäinpäivänä muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä.

Perinteinen suomalainen tapa pyhäinpäivänä on kynttilän sytytys edesmenneiden läheisten haudoille. Hautausmailla on myös muistopaikkoja, joihin voi viedä kynttilän, jos ei pääse viemään kynttilää oman läheisen haudalle.
Myös pyhäinpäivän jumalanpalveluksissa sytytetään muistokynttilät vuoden aikana poisnukkuneiden muistolle. Kynttilöiden sytytys on symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään. Kynttilän liekki symbolisoi elämän valoa ja sammunut liekki kuolemaa. Nämä kaksi elämän peruskysymystä kohtaavat erityisesti pyhäinpäivänä. Kun elämän liekki sammuu maallisessa kuolemassa, se palaa edelleen ikuisessa elämässä Jumalan luona.

Pyhäinpäivän iltakonsertissa soi Heinrich Schützin hautajaismusiikkiteos Musikalische Exequien. Konsertti kuullaan Kaarlelan kirkossa kello 19 alkaen.
Pyhäinpäivän teema jatkuu vielä seuraavana päivänä. Samuel Heikkisen ja Matti Pohjoisahon Ehtookellot-konsertin teemana ovat laulut edesmenneistä ihmisistä. Tähän yleisön johdattelee Oskar Merikannon kauniit yksinlaulut sekä Pohjoisahon soittamat pianoteokset. Merikannon Haudoilla-laulusarja sisältää muun muassa tunnetut laulut Valkeat ristit sekä Laulaja taivaan portilla. Konsertti pidetään sunnuntaina 5. marraskuuta kello 15 Kaarlelan kirkossa.

Pyhäinpäivän iltana kello 19 järjestetään Kälviän kirkossa jo monen edellisvuoden tapaan tilaisuus otsikolla Kiitos muistoista.

Kälviällä pyhäinpäivän messussa kello 10 luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen siunattujen, Kälviälle haudattujen sekä seurakunnalle ilmoitettujen muualle haudattujen nimet.
Seurakunta on lähettänyt henkilökohtaisen kutsun messuun omaiselle, jonka yhteystiedot on annettu seurakunnalle. Hänen toivotaan ilmoittavan tilaisuudesta muille läheisille.

Lohtajan kirkon messussa kello 10 luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden Lohtajalle haudattujen nimet sekä sytytetään muistokynttilät. Yksi kynttilä sytytetään myös muualle haudattujen muistolle. Messun lopuksi omaiset saavat kynttilän halutessaan muistoksi.

Wed Nov 01 09:41:00 EET 2023