Kesämusiikin juhlaa

Kälviän kirkko.

Kälviän kirkko

Kesämusiikin juhlaa on luvassa Kälviän kirkossa 30.7., kun Käläviän Kapelli konsertoi soolonumeroin ja soittaa orkesterisäestykset virsiin ja lauluihin, joita seurakunta laulaa. Konsertin ohjelmasta noin puolet on orkesterin ohjelmaa ja toinen puoli orkesterisäestyksellisiä yhteislauluja ja -virsiä, joissa jokainen pääsee kokeilemaan, miltä tuntuu laulaa yhdessä orkesterin kanssa. Yhteislauluina ohjelmassa ovat mm. tuttuakin tutummat Päivä vain ja hetki kerrallansa sekä Oi katsohan lintua oksalla puun. Yhteislaulujen orkesteriosuudet ovat Markku Hekkalan, Miikka Lehtoahon ja Esa Pyöriän käsialaa. Hekkalan sovituksista lauletaan mm. kymmenen vuotta sitten vietetyille Kälviän evankeliumijuhlille kirjoitettu ”Lennä kuin lintunen vuorille” ja uljas kiitosvirsi ”Kiitos nyt Herran”.

Orkesterinumeroina Käläviän Kapelli esittää noin kahdenkymmenen soittajan voimin osia Georg Philipp Telemannin orkesterisarjoista, kaksi osaa Joseph Haydnin Divertimentosta Es-duuri sekä Miikka Lehtoahon säveltämän soolokantaatin ”Suvivirsi”. Kokkolan suomalaisen seurakunnan ja Käläviän Kapellin tilaama kantaatti sai kantaesityksensä vuosi sitten Kaarlelan kirkossa. Sopraanosolistina lauloi silloin Ritva Göös, nyt solistina laulaa Minna-Leena Lahti ja oboesoolot soittaa viime vuoden tapaan Neea Parpala.

Käläviän Kapelli on alkujaan perustettu Kälviän Kirkkokuoron yhteyteen hieman yli kymmenen vuotta sitten, jotta kuoro voisi esittää orkesterisäestyksellistä ohjelmistoa, jota on aikojen saatossa sävelletty valtavasti. Vähitellen Kapelli on alkanut esiintyä myös omin konsertein. Yhteistyötä Kälviän Kirkkokuoron ja seurakunnan kanssa tehdään edelleen runsaasti ja Kirkkokuoro on mukana myös torstain konsertissa, mutta tällä kertaa pienellä ohjelmaosuudella koronan keskeytettyä kevään harjoituskauden. Kapellin toiminnan vakiinnuttamiseksi ja jäntevöittämiseksi perustettiin 14.6. Käläviän Kapelli -yhdistys, joka ilmoitettiin välittömästi myös yhdistysrekisteriin. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin kanttori Markku Hekkala ja hallituksen jäseniksi Sanna-Maija Erkkilä, Neea Parpala ja Ilmari Tunkkari. Käläviän Kapellin kannattajajäseneksi voivat liittyä kaikki, jotka haluavat tukea Kapellin toimintaa tavalla tai toisella.

Konsertista voi pääsymaksuna jokainen maksaa omantuntonsa mukaan 2-20 €.

Mon Jul 27 11:57:00 EEST 2020