Suojelusenkeleitä koulutielle

Monet perheet haluavat saada Jumalan siunauksen lapsensa koulutaipaleelle. Siunaamisella koulutulokkaalle toivotetaan tasaista ja turvallista koulutietä. Kuva: Kirkon kuvapankki/Anni HaikkaKoulun alkaessa sekä lapsella että perheellä alkaa uusi elämänvaihe, jossa seurakunta haluaa olla mukana saattelemassa siunauksen kera.

Koulutiellä lapsen elämänpiiri laajenee, edessä on paljon uutta opittavaa.
Kun maailma aukeaa uusien tietojen ja taitojen oppiessa, tarvitaan myös suojelusta. Siksi seurakunnat järjestävät siunaustilaisuuksia ekaluokkalaisille. Tilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikki koulunsa aloittavat läheisineen.

Siunattuna on turvallista aloittaa koulutie.
Siunaaminen välittää rakastavan Jumalan huolenpitoa. Siunatessa toivomme toiselle kaikkea sitä mitä hän elämässään tarvitsee. Jokainen kristitty voi siunata toisen, sillä me kaikki olemme Jumalan työtovereita.

Etenkin esikoisen kouluun meno on perheissä iso elämänmuutos.

- Elämänmuutoksissa on hyvä turvautua Jumalaan, vinkkaa Kokkolan suomalaisen seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaaja Karin Uotila.

- Lapsen on turvallista tietää, että hän ei ole koskaan yksin. Jumalalta voi pyytää apua ja tukea jokaiseen päivään.

Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa järjestetään kouluun lähtevien oma kirkkohetki tulevana sunnuntaina. Ekaluokkalaiset siunataan alttarilla oman kummin, isovanhemman tai vanhemman siunatessa mukana. Kirkossa huolehditaan turvallisista etäisyyksistä niin kirkon penkissä kuin alttarillakin.

Kälviällä koulunsa aloittavat saavat siunauksen 23. elokuuta. Halsualla kouluunlähtevien siunaaminen tapahtuu  elokuun viimeisen sunnuntain messussa.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnassa sekä Lohtajan seurakunnassa koulunsa aloittavien siunaaminen oli tarkoitus pitää aiempien vuosien tapaan toukokuussa. Koronan vuoksi tilaisuudet jouduttiin siirtämään syksyyn.

- Kun tapahtuman ajankohta varmistuu, siitä ilmoitetaan ekaluokkalaisille ja heidän perheilleen, lupaa Kaustisen ja Ullavan seurakunnan kappalainen Kai Tikkakoski.

Myös Lohtajan ekaluokkalaiset saavat tiedon siunaamisen ajankohdasta myöhemmin.

Teksti: Eija Ahokangas & KV

Wed Aug 05 10:08:40 EEST 2020