Kirkkojen ovet avautuvat

Kirkkoon voi kokoontua 20-50 henkilöä 10 henkilön kuplissa

Laulava nainen kirkossa.

Kokkolan seurakuntayhtymän seurakuntien jumalanpalveluksiin voi taas osallistua paikan päällä. Kirkkoihin voi kokoontua 10 henkilön kuplissa eli ryhmissä. Kaikkiaan kirkossa voi olla 20-50 henkilöä, kirkon koosta riippuen. Eri kuplat käyttävät omia sisäänkäyntejään. Kirkkoihin tulijat ohjataan oikeista ovista omille paikoilleen. Kokkolan suomalaisessa ja ruotsalaisessa seurakunnassa jumalanpalveluksiin on ennakkoilmoittautuminen. Pienemmissä seurakunnissa yhteystiedot kerätään terveys-viranomaisia varten sisään tullessa. Seurakunnat striimaavat jumalanpalveluksia verkkoon jatkossakin, joten niitä voi seurata myös kotoa.

Lastenleireillä voi 21. kesäkuuta alkaen jälleen yöpyä. Kaikkien yli 12-vuotiaiden on käytettävä kasvomaskeja leireillä sisätiloissa.
Leireillä noudatetaan muutoinkin erityistä huolellisuutta. Lisäksi noudatetaan seurakuntayhtymän laatimia leiri- ja koronaturvallisuusohjeistuksia.

Kirkollisten toimitusten eli kaste- ja häätilaisuuksien sekä hautaan siunaamisten osallistujamäärä pysyy ennallaan. Niihin voi sisätiloissa osallistua 10 henkilöä ja ulkotiloissa 50 henkilöä. Seurakunnan tiloissa järjestettävissä yksityistilaisuuksissa, kuten kaste- ja hääjuhlissa, enimmäisosallistujamäärä on 10 henkilöä. Kirkkoherranvirastot palvelevat edelleen vain puhelimitse ja sähköpostilla.

Ohjeet ovat voimassa 22. kesäkuuta saakka. Tartuntatilannetta seurataan koko ajan, ja ohjeita muutetaan tarpeen vaatiessa.

Eija Ahokangas

Wed Jun 16 11:51:00 EEST 2021