Vesper vainojen uhrien muistolle Kälviän kirkossa

Torstaina 27.1. vietetään kansainvälistä vainojen uhrien muistopäivää. Muistopäivän aattona, keskiviikkona 26.1. klo 18, vietetään Kälviän kirkossa vesper eli iltarukous vainojen uhrien muistolle.

Vainojen uhrien muistopäivää alettiin viettää alkujaan holokaustin uhrien muistoksi, mutta päivä laajeni myöhemmin käsittämään kaikki vainojen uhrit. Euroopan parlamentti antoi v. 1995 suosituksen muistopäivän viettämisestä kaikissa EU-maissa.  Muistopäivän ajankohta sijoittuu päivään, jona puna-armeija vapautti Auschwitzin keskitysleirin. Nykyään liikkuu holokaustin kieltävä disinformaatiota eikä vainoistakaan ole päästy eroon – kristinusko on tänään maailman vainotuin uskonto.

Kälviän vesperissä teemana on Saulin kääntyminen vainoajasta seurakunnan opettajaksi, Paavaliksi. Vesperin sävelmät ovat keskiaikaisia, gregoriaanisia melodioita sekä uusia, vanhaan perinteeseen pohjautuvia sävelmiä. Esilaulajina laulavat Markku Hekkala ja Sampo-Elias Asikainen. Noin puolen tunnin mittainen vesper myös striimataan Kälviän seurakunnan Facebook-seinälle ja tallennetaan Youtubeen katsottavaksi.

Vesper
Kaustisen kirkossa