Riparinuoret järven rannalla.

Rippikoulu 2024

Rippikoulu on ihan huippu juttu. Siellä pohditaan elämän isoja kysymyksiä, jaetaan iloja ja suruja, saadaan kokea ystävyyttä, yhteyttä ja yhteisöllisyyttä ja ollaan hyvän Jumalamme hoidettavana.

Nyt se alkaa! Sinun rippikoulusi!

Rippikoulu alkaa adventtina ja jatkuu konfirmaatioon saakka. Talven mittaan on tapaamisia ja muita tilanteita, joihin rippikoululaisen kuuluu osallistua. Tarkat päivämäärät saat 1. adventtina ripari-infossa. Rippikoululainen täyttää rippikoulukorttia, johon merkitään osallistumiset seurakunnan tilaisuuksiin. Kortin tulee olla täytetty leirille tultaessa.

Riparimaksu maksetaan leirin jälkeen. Maksun suuruus näkyy leirivaihtoehdon kohdalla. Riparimaksusta voi saada vapautuksen kirjallisella anomuksella. Seurakunta lahjoittaa rippikoululaisille Raamatun.

Rippikouluinfo

Kutsumme sinut, vanhempasi, sisaruksesi, isovanhempasi ja kummisi messuun ensimmäisenä adventtina su 3.12. klo 12 Kälviän kirkkoon. Messun jälkeen on rippikouluinfo kirkossa. Infohetki on ohi noin klo 14.

Ilmoittautuminen

ILMOITTAUTUMINEN ON PÄÄTTYNYT
Ilmoittautumislomake on ollut avoinna 24.10.2023 klo 20.00 - 13.12.2023 klo 19.30 välisenä aikana.

Leiritoive perusteluineen tehdään ilmoittautumislomakkeella. Kaikki eivät mahdu samalle leirille, joten ryhmäkokoja joudutaan tasoittamaan. Siksikin perustelu leiritoiveesta on tärkeä.  Leiritoiveiden perustelut painavat kesän leiriryhmiä kootessa. Hiihtolomaripari-ilmoittautuminen on ”nopeuskisa” sen erityisyyden vuoksi.

Jos toivot pääseväsi kaverin kanssa samalle leirille, nimeä mielellään yksi, enintään kaksi kaveria.

Ne, jotka käyvät jonkun muun kuin Kälviän seurakunnan järjestämän rippikoulun, ilmoittautuvat silti myös Kälviän seurakunnan rippikouluun ja ovat mukana Kälviän rippikoulussa seurakuntajakson ajan rippikoulukorttia täyttäen. Valitse tällöin ilmoittautumislomakkeesta kohta: Käyn rippikoulun muualla.

Huom! Kun valitset sinulle sopivaa leiriä, ota huomioon leiripäivät ja muut leiriryhmän yhteiset päivät. Huomioon otettavaa on myös se, että leiriltä ei voi olla pois esimerkiksi harrastusten takia. Heti lomakkeen alkupuolella valitset leirin, jolle ilmoittaudut. Jos mikään näistä vaihtoehdoista ei sovi sinulle, tule juttelemaan asiasta tai soita.

Huom! Lomakkeessa on kysymyksiä myös muun muassa allergioista, sairauksista ja muista sellaisista asioista, joista toivomme teidän luottamuksellisesti kertovan meille, jotta rippikoulu saadaan järjestettyä parhaalla mahdollisella tavalla. Toivomme, että täytätte myös nämä kohdat. Me emme saa tietoja esimerkiksi koulusta tai muualta.

Leirivaihtoehdot

Ripareihin kuuluu opetuspäiviä ennen leirijaksoa, hiihtolomaripariin myös leirijakson jälkeen.

Hiihtolomaripari Virossa Laagrikeskus Talussa 24.2.–1.3.

Konfirmaatio su 26.5. kello 11 Kälviän kirkossa.

• la 16.12. jumalanpalvelus- ja ehtoollisopetus
  • la 13.1. opetuspäivä
  • la 17.2. lämppäripäivä
  • la 13.4. riparinuortenilta
  • la 18.5. opetuspäivä Vasikkasaaressa
  • pe 24.5. konfirmaatioharjoitus

Hiihtolomariparille tarvitset passin tai kuvallisen henkilökortin. Leirille mennään junalla, laivalla ja bussilla.
Riparimaksu 250 e sisältää ruuat, majoituksen, matkat ja Raamatun.

Tutustu leiripaikkaan!

KESÄ 1 Vasikkasaaressa 3.–10.6.

Konfirmaatio su 16.6. klo 11 Kälviän kirkossa.

• la 3.2. jumalanpalvelus- ja ehtoollisopetus
  • pe 15.3. riparinuortenilta
  • la 27.4. lämppäripäivä

Riparimaksu 160 e sisältää ruuat, majoituksen ja Raamatun. (Riparilaisen ruuat maksavat seurakunnalle 250 e. Seurakunta maksaa erotuksen.)

KESÄ 2 Vasikkasaaressa 1.–8.7.

Konfirmaatio su 14.7. klo 11 Kälviän kirkossa.

• la 3.2. jumalanpalvelus- ja ehtoollisopetus
  • la 16.3. riparinuortenilta
  • la 4.5. lämppäripäivä

Muualla rippikoulun käyvät

• la 16.12. jumalanpalvelus- ja ehtoollisopetus
  • la 23.3. riparinuortenilta

SELKORIPPIKOULU Vasikkasaaressa 6.–10.5.

Konfirmaatio la 11.5. Ykspihlajan kirkossa

Tämä ripari on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville ja kehitysvammaisille nuorille. Ripari järjestetään yhdessä naapuriseurakuntien kanssa. Ripari toteutuu, jos on tarpeeksi osallistujia. Ilmoittautumiset marraskuun 10. päivään mennessä. Leiripaikkana on Vasikkasaaren leirikeskus, Trullevintie 135, Kokkolassa. Myös tälle riparille tulee työntekijä jokaisen riparilaisen kotiseurakunnasta. Riparimaksu 100 e sisältää majoituksen ja ruuan.

Ilmoittautumiset ja lisätietoja:
Sirpa Klapuri, nuorisotyönohjaaja, sirpa.klapuri@evl.fi, p. 050 3147 372
Juho Takalo, diakoniatyöntekijä, juho.takalo@evl.fi, p. 050 3147 375
Marja-Liisa (Lissu) Latvatalo, kehitysvammaistyön pastori, marja-liisa.latvatalo@evl.fi, p. 0400 167 509

Nämä vaihtoehdot eivät sovi minulle, mutta haluan käydä rippikoulun

Valitse tämä vaihtoehto, jos minkään leirin aikataulut eivät sovi, leirillä yöpyminen tai suuressa ryhmässä mukana oleminen tuntuu vaikealta tai oma elämäntilanne on syystä tai toisesta haastava. Seurakunnan työntekijä ottaa yhteyttä ilmoittautumisen jälkeen, ja mietitään yhdessä, mikä on paras ratkaisu, että voit käydä rippikoulun.
Lähtökohtaisesti päivärippikoulu toteutetaan niin, että nuori kulkee päivittäin huoltajan kyydissä kesän leirille Vasikkasaareen.

Tavoitteenamme on, että jokaisella nuorella olisi mahdollisuus käydä rippikoulu. Seurakunta tukee nuoria heidän kasvuprosessissaan. Haluamme huomioida nuoret yksilöinä ja mahdollistaa hyvän rippikoulukokemuksen kaikille.

Iloisin ripariterveisin

Sirpa Klapuri, Ville Kuusjärvi, Kai Juvila, Juho Takalo ja Markku Hekkala

Lue lisää konfirmaatiosta.

Jos sinulla on kysyttävää, ota rohkeasti yhteyttä Sirpa Klapuriin, p. 050 3147 372 tai sirpa.klapuri@evl.fi