Salassa?

Elämme ajassa, jossa melkein kaikki tuntuvat kilpailevan huomiosta – ja usein nähdyksi tulevat vain valovoimaisimmat meistä. Jeesuksen sanat: Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, ovatkin juuri sinulle, joka pelkäät jääväsi elämän varjoihin. Ajatus siitä, että Luoja näkee kaiken, voi ensi kuulemalta tuntua pelottavalta. Mutta Jumalaa ei tarvitse paeta. Hän, joka näkee kaiken, etsii meitä rakkauden, anteeksiannon ja armon silmin.

Jeesuksen sanat antavatkin uuden tulokulman elämään. Ei tarvitse tavoitella jatkuvasti muiden hyväksyntää ja huomiota. Voimme löytää rauhan ja lohdutuksen muistaessamme, että Jumala näkee meidät – täysin ja kokonaan.

Tuhkakeskiviikko ja paastonaika kutsuvat meitä hiljentymään ja pohtimaan, mikä elämässämme on todella tärkeää. Ihmisen arvo ei pohjimmiltaan perustu ulkoisiin saavutuksiin tai somepäivityksiin, vaan siihen, että hänet on luotu Jumalan kuvaksi.

Ville Kuusjärvi
seurakuntapastori
Kälviän seurakunta
ville.kuusjarvi@evl.fi

Tuhkakeskiviikko 14.2.
Matteus 6:16–21

Jeesus sanoo:
    ”Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
    Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.”