Kirkkoon vain läheiset

Konfirmaatiojumalanpalvelus ei ole Kälviällä kaikille avoin.

Kälviän seurakunnassa järjestetään tänä kesänä kolme konfirmaatiojumalanpalvelusta, joissa käytännöt voivat vaihdella. Heinäkuun ensimmäisenä lauantaina järjestettävän konfirmaatiojumalanpalveluksen osalta päätökset on jo tehty, elokuun 8. päivä lauantaina järjestettävän konfirmaatiojumalanpalveluksen järjestelyihin voivat vaikuttaa vielä valtioneuvoston tulevat ohjeet esimerkiksi turvaväleistä.
- Jos nyky-määräykset ovat edelleen elokuussa voimassa, konfirmoimme ryhmän 2–3 erässä, Kälviän seurakunnan kappalainen Anne Kauppinen linjaa.

Heinäkuussa rippikoululaiset konfirmoidaan Kälviän kirkossa kahdessa erässä. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäinen konfirmaatio on kello 11 ja toinen kello 13. Kirkkoon voivat tuolloin tulla vain rippilapsen läheiset, enimmillään 10 henkilöä per perhe.
- Tilaisuus ei ole kaikille avoin, koska pitää olla tarkkaan tiedossa, etteivät kirkon noin sata turvavälein merkattua paikkaa ylity, Kauppinen perustelee. 4. heinäkuuta konfirmoitavia rippilapsia on Kälviän seurakunnassa 15, joten kaikki mahtuvat alttarille samanaikaisesti. Kummit eivät kuitenkaan tänä vuonna tule alttarille siunaamaan omia kummilapsiaan – turvallisuussyistä.

Muutoinkin kirkossa noudatetaan edelleen kokoontumisrajoituksia ja turvavälejä sekä korostetaan käsihygieniaa.
- Kehotamme rippilasten perheitä istumaan penkkeihin merkityille paikoille, joissa on otettu huomioon turvavälit. Toki saman perheen jäsenet saavat istua vierekkäin. Muut mahdolliset ohjeistukset kerrotaan konfirmaation alussa, Kauppinen lisää. Kahden rippileirin lisäksi Kälviän seurakunnassa konfirmoidaan neljä päivärippikoululaista 19. heinäkuuta kello 14 järjestettävässä jumalanpalveluksessa.
- Siinä ei tarvitse rajoittaa osanottajien määrää. Kokkolan seurakuntayhtymän muiden seurakuntien konfirmaatiojumalanpalvelukset ajoittuvat myöhemmin kesälle, heinä-elokulle. Lue lisää aiheesta tulevista Kokkola-lehdistä.

Mari Hautamäki

2020-07-01 12:05:11.0